Корпорація рішень

Допуск до перевірки: що повинен пред’явити контролер

09.10.2011

Практично кожен підприємець у своїй діяльності рано чи пізно стикається з перевірками контролюючих органів. При цьому агресивна поведінка з боку останніх, часто не залишає підприємцеві вибору. Щоб не платити корумпованим чиновникам, треба вміти відстоювати свої права. То що ж повинен знати підприємець, коли приходить перевірка?

За який час інспектор зобов’язаний повідомити про планову перевірку

Законодавство зобов’язує повідомити суб’єкта підприємництва, якого перевіряють, не менше, ніж за десять днів до початку перевірки. Недотримання цих термінів може бути підставою для оскарження правомірності її проведення.

Зміст повідомлення про перевірку

Велике значення має зміст повідомлення про проведення перевірки. На що варто звернути увагу:

Якщо хоча б одного з реквізитів немає – є підстави сумніватися у правомірності дій контролюючих органів.

Посвідчення

При зустрічі з ревізорами слід звернути увагу на службові посвідчення. Запишіть всі реквізити цих посвідчень: прізвище контролера, його посаду, в якому територіальному органі він працює, дату видачі та термін дії документа, його серію і номер, чи завірений він печаткою і чи підписаний керівником.
Цю процедуру слід здійснювати під час всіх, без винятку, візитів контролюючих органів. Нерідко трапляються випадки, коли перевіряти прийшов один інспектор, а посвідчення показує інший. До прикладу, такі зловживання можуть стосуватися податкової міліції, яка не уповноважена брати участь у планових ревізіях, якщо немає порушеної кримінальної справи. Бувають ситуації, коли з перевіркою приходить ревізор, який не уповноважений здійснювати її на території одного району, бо належить до іншого (санепідемстанція одного району не має права робити ревізію підприємства, яке знаходиться в іншому).
Часто на практиці ревізори можуть використовувати протерміноване посвідчення, яке не підтверджує заявлених повноважень. Тож перелічені дії допоможуть підприємцеві вберегтися від самозванців. Зрештою, тут діє загальне правило: наявність повної інформації про того, хто до вас прийшов, дасть змогу перевірити правомірність дій ревізора, зателефонувавши до його начальства чи в прокуратуру.

Повноваження ревізора

Основна норма, яку потрібно пам’ятати у всіх випадках: Стаття 19 Конституції України. Вона передбачає, що будь-яка посадова особа державного органу зобов’язана діяти тільки в межах своїх повноважень та у спосіб, передбачений чинним законодавством. Тобто ревізор може вчиняти винятково ті дії, які прописані у нормах чинного законодавства і жодних інших. Перевищення ж повноважень або будь-яка незаконна дія є службовим зловживанням, за яке передбачена кримінальна відповідальність.
Відразу після встановлення особи ревізора доцільно перевірити його повноваження. Вони зазначені у наказі на перевірку та скеруванні. Згідно з Податковим кодексом та Законом «Про державну податкову службу в Україні» перед початком перевірки податковий інспектор має вручити підприємцю копію наказу, яка залишається на підприємстві, та пред’явити скерування на перевірку.
Увага: скерування виписують на кожного інспектора окремо. Тут повинні бути вказані: тип перевірки, яка проводиться (планова, позапланова, фактична тощо), назва підприємства, яке перевіряють, конкретні терміни та мета перевірки, а також прізвище, ім’я, по-батькові уповноваженого інспектора, його посада та звання. Документ обов’язково має бути підписаний начальником відповідного контролюючого органу та завірений печаткою.
Відсутність будь-якого з вказаних документів чи реквізитів є підставою для недопущення до перевірки, про що безпосередньо зазначено у законодавстві. Про це йдеться й у Законі України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та стосується органів Пенсійного фонду, соцстрахів, інспекції цін, інспекції праці, пожежного нагляду тощо.

Реєстрація в журналі перевірок

До початку перевірки запропонуйте ревізорові записати себе у журналі реєстрації перевірок. Відмова від реєстрації у такому журналі є ще однією підставою для відмови у допуску до перевірки, яка закріплена нормами Указу Президента «Про деякі питання з дерегулювання підприємницької діяльності».
Зазначений указ має силу закону, оскільки прийнятий під час дії перехідних положень Конституції у 1998 році, коли Президент був уповноважений здійснювати такі законодавчі ініціативи самостійно. Тому аргументи перевіряльників щодо пріоритету закону (який регламентує їхню діяльність) над вказаним указом можна заперечити. На жаль, щодо цього є правова колізія. При наявності суперечностей, коли норма закону суперечить нормі цього указу, підприємець має пам’ятати: рішення, у випадку оскарження, має прийматися на користь платника податків, і це закріплено відповідними нормами права.

Тож ревізор зобов’язаний належним чином підтвердити свої повноваження, і лише після цього, ви приймаєте рішення про його допуск. Тому не легковажте зазначеними деталями, а проведіть процедуру допуску до перевірки дуже прискіпливо. Як мінімум уже на старті інспектор зрозуміє, що зв’язався з людиною, яка готова відстояти свої права. А це для ревізора малоприємне.

Читайте також: